čtvrtek 5. září 2024

Shrnutí sezóny

Velké je Oranže, vlevo bílé divoké a vpravo Aztek
Loni jsem měla na zahradě vysazeno hodně druhů rajčat, sotva nasadily na plody naprosto všechna i ty divoká a odolná sežehla smršť plísně. Všechno jsem ihned vyrvala, ať se plíseň nešíří dál i k sousedům. Takže loni jsme neochutnali ze zahrady snad ani jedno rajče. 

Zato na balkoně jsme sbírali rajčátka Aztek až do pozdního podzimku. 

Ale letos je to úplně naopak. Přijela jsem z dovolené a rajčata na balkoně plíseň jak blázen a letos na zahradě sklízíme tři druhy rajčat, i když jsem si původně na jaře myslela, že tam žádná nebudu mít, aby se zase nestalo, to co loni. Jedno divoké bílé rajče je ze samovýsevu, uhnízdilo se spolu s liči rajčetem u cukety. Když jsem sadila rajčata na balkon jedna rostlinka mi zůstala, tak jsem si říkala, že ji teda zasadím na zahradu, přece ji nevyhodím. Když se mi ulomily větvičky, dala jsem je zakořenit a teď  mám na zahradě rostlinky tři a plodí jak o život. Třetí rajče je nějaké Oranže, prý balkonové keříčkové - no do keříčkového má na hony daleko. Není to vůbec odolná odrůda plíseň rajčata skolila hned, naštěstí zůstali čtyři rostlinky a teď sklízíme



Po rajčatech jsem zasadila koupenou bazalku v marketu, ujala se a sbíráme si lístky skoro každý den zato . . . .
                                    

                                                                        Aztek na zahradě


            

                             Divoké bílé, původní semínka jsem zakoupila kdysi na Permasemínkách

                                                                            Oranže

. . . . zato bazalka mamut je pro mě velkým zklamáním. Listy jsou obrovské ale tuhé, hodí se tak maximálně na naložení do oleje. Jakou jsem měla radost, když se mi ji podařilo vypěstovat ze semínek, moc jsem se na ni těšila, ale teď skončila na kompostu. Najednou ji začaly žloutnout listy a mohla jsem se stavět na hlavu a rostliny začínaly chřadnout, jsem nevěděla co jim vadí, jestli mají málo vody nebo hodně, prostě něco bylo špatně. No a pak najednou začaly všechny hodně kvést. Takže z lístků jsem neměla nic. Rostliny jsem nechala s květy včelkám, ale včera jsem chytla nervy a už opravdu letěly. My máme rádi dobrou jemnou bazalku na Bruschetty,  špagety, Caprese, tohle teda vůbec ne, takže jsem se ani nesnažila zachránit semínka. Příští sezonu si zasadím klasickou zelenou bazalku



Takže už mám jasno co budu a co určitě nebudu pěstovat další sezonu. Nechci bazalku Mamut, nechci už žádné žluté cukety, patizony ne, určitě už nikdy více bílé ostálky a rajčata jen odolné odrůdy
Moc se mi nedaří pěstovat ředkvičky a mrkev, libeček - to ale budu zkoušet tvrdošíjně dál




Běžně nepoužívám rukavice, takže mám ruce na fotkách a videích špinavé a poškrábané (nejvíce od stonků cuket a kustovnice, to je úplně masakr) a hlínu za nehty. Gumové rukavice jsem používala jen na pletí trávy kvůli koček - každou chvíli jsem hrábla do kočičinců a to je pak fakt smrad

                                    A Marge z hnízda říka : Cyklus se pomalu uzavírá a úroda není to jediné, proč jsem zahradu chtěla. Je to i ten nádherný a rozmanitý život, kterého ve městě už moc není.
                               https://www.facebook.com/marketa.prnkova

Žádné komentáře:

Okomentovat